"HET HOGER DOEL VAN JE ORGANISATIE IS CRUCIAAL VOOR HET HERLADEN VAN JE PROFESSIONELE BATTERIJEN..."
- stefanlameire
- 31 mei 2022
- 5 minuten om te lezen
...ALSOOK VOOR HET AANTREKKEN EN BEHOUDEN VAN TALENT
Om de best mogelijke context voor jezelf als bedrijfsleider te creëren, moet je je energieniveau maximaliseren. Om de best mogelijke context voor je mensen en je product te creëren, moet je het doel en het DNA van je organisatie duidelijk definiëren. Het goede nieuws is: de twee zijn met elkaar verbonden. Net zoals een elektrische auto oplaadt terwijl hij rijdt, kan je je professionele batterijen opladen terwijl je je energie besteedt... aan dat hogere doel.

Paul is een dienstenmakelaar. Door een agressieve acquisitiestrategie groeit hij snel en behoort hij nu tot de top van onafhankelijke spelers op de Belgische markt. Toen we elkaar onlangs ontmoetten vertelde hij me dat hij worstelde met zijn prioriteitenstelling. Hij voelt zich echt gestresseerd, heeft zoveel op zijn agenda staan dat hij de verbinding verliest met de twee belangrijkste componenten van zijn organisatie: zijn mensen (zowel zijn medewerkers als zijn klanten) en zijn product. Hij zou graag een deel van zijn taken delegeren, maar hij slaagt er niet in om het juiste talent te vinden.
Dit is een vaak terugkerend thema in mijn gesprekken met bedrijfsleiders. Ze zitten tot over hun oren in het werk, en ze worden geleefd door hun agenda's. Daarbovenop maakt de voortdurende ‘war for talent’ het ongelooflijk moeilijk om de mensen te vinden die ze nodig hebben, en zijn ze bezorgd dat een groot deel van hun bestaande werknemers lijdt onder de toenemende werkstress.
Als dit niet goed wordt aangepakt, dreigt het een negatieve spiraal te worden. Als je het echter op een doordachte manier aanpakt, kun je deze spiraal omkeren.
"Een van de beste professionele lessen die ik heb geleerd, is het beheren van mijn energie-lekken."
Om voor jezelf als leider de best mogelijke context te creëren, moet je je energieniveau maximaliseren. Om de best mogelijke context voor je mensen en je product te creëren, moet je het DNA en het doel van je organisatie duidelijk definiëren. Het goede nieuws is: de twee zijn met elkaar verbonden. Net zoals een elektrische auto oplaadt terwijl hij rijdt, kun je je professionele batterijen opladen terwijl je je energie besteedt aan dat hogere doel.
Maar wat als je niet genoeg energie hebt...? Een van de beste professionele lessen die ik geleerd heb is om mijn energie-lekken te beheren.
Dit is hoe het werkt. Je maakt een lijst van alle onderwerpen waar je je tijd en energie aan besteedt, fysieke energie en mentale energie, en met deze onderwerpen maak je 3 clusters: cluster A bevat alle onderwerpen waar je energie aan besteedt, maar je weet dat je geen impact hebt; in cluster B zet je alle onderwerpen waar je energie aan besteedt, en ja, je hebt wel impact, maar het probleem zou ook zonder jou opgelost zijn; en in cluster C tenslotte vind je alle onderwerpen waar je energie aan besteedt, en het is echt door jouw toedoen dat er zaken zijn veranderd. Kijk nu met twee verschillende ogen naar deze clusters.
Eerst vraag je jezelf af waar je de meeste energie van krijgt (ik gok dat dat cluster C zal zijn). Vraag jezelf vervolgens af wat je het meest frustreert (vermoedelijk cluster A…).
Nu kruip je in de huid van andere belanghebbenden van de betreffende onderwerpen, bij voorkeur je baas. Waar heeft hij of zij bewondering voor jou? Cluster C, niet? En waar denk je dat je hem of haar irriteert? Yep, cluster A.
Dit betekent dat je een belangrijk deel van je tijd en energie besteedt aan zaken die je frustreren terwijl je de mensen om je heen irriteert. Dat klinkt nogal contra-productief, niet? Dus misschien is het best om daar gewoon mee te stoppen... Tenzij je het bewust doet natuurlijk, omdat het je waarden of je authentieke zijn schaadt. Maar dan is het een bewuste keuze.
Door deze oefening te doen heb je al een groot deel van je tijd en energie vrijgemaakt, tijd en energie die je aan andere dingen kunt besteden. Te beginnen met het maximaliseren van je energieniveau bijvoorbeeld.
Prioriteit geven aan je slaap, gezond en evenwichtig eten, fysieke activiteiten op de agenda zetten, en tijd maken voor menselijke interactie zijn allemaal belangrijke bronnen van energie. We weten dit allemaal, maar we negeren het te vaak wanneer we gestrest zijn. Nochtans kunnen ze een wereld van verschil maken in hoe we ons voelen en dus ook hoe we ons gedragen. Als je ondersteuning wil om je hierin te begeleiden, kan ik je Dominique Monami (https://www.dominiquemonami.com/) ten zeerste aanbevelen; als je een specifieke focus zou willen op voeding, zit je goed bij Véronique Liesse (https://www.veronique-liesse-nutrition.com/).
Met deze twee acties, het beheren van je energie-lekken, en het maximaliseren van je energie, zijn we helemaal klaar om de neerwaartse spiraal te doorbreken. En de belangrijkste actie om er een opwaartse spiraal van te maken is om je energie te richten op het DNA en het doel van je organisatie.
Als je duidelijkheid schept over de visie, de missie en de waarden van je bedrijf, en je brengt dat op een consistente en authentieke manier tot leven in je organisatie, zal je meer betekenis geven aan het werk van al je medewerkers. Je huidige én je toekomstige werknemers, want dat hogere doel is essentieel in de strijd om talent. Als het werk dat mensen doen er echt toe doet voor hen, voelen ze meer positieve energie, focussen ze zich beter en tonen ze meer doorzettingsvermogen. En dat geldt ook voor jou. Net als een elektrische auto die zijn batterijen oplaadt terwijl hij rijdt, laad jij jouw batterijen én die van je bedrijf op terwijl je energie besteedt aan het DNA en het doel van je organisatie.
"De focus op het DNA en het doel van je organisatie zal je helpen om weer tijd en energie te besteden aan je mensen (huidige en toekomstige medewerkers, en huidige en toekomstige klanten) en je product, ongeacht de context."
Mijn advies aan Paul om zijn probleem aan te pakken was dan ook een 6-stappenplan:
1. Beheer je energie-lekken
2. Maximaliseer je energie
3. Investeer tijd en energie in het helder krijgen van het DNA en het doel van je organisatie. Wat is je visie, je missie, wat zijn je waarden, hoe vertaal je deze naar je strategie, en last but not least hoe deel je deze op een overtuigende manier met het hele bedrijf
4. Analyseer de impact van stap 3 op je mensen, evalueer je talenten en je teams en pas indien nodig je organisatiestructuur aan om het potentieel van je bedrijf en je mensen optimaal te benutten
5. Analyseer de impact van stap 3 op je product, en kijk hoe je je go-to-market beter kan afstemmen op de behoeften van je klant, en hoe je beter kan inspelen op de verwachtingen van je potentiële toekomstige overnamedoelen
6. Herhaal de stappen 3 tot en met 5 om je definitie van je doel en je plannen eventueel verder te verfijnen ("sequential recycling")
Stap 1 en 2 is een oefening die Paul zelf moet doen; voor stap 3 tot en met 6 kan hij op mij rekenen. Een duidelijk gedefinieerd doel zal hem helpen om weer tijd en energie te besteden aan zijn mensen (zijn -huidige en toekomstige- medewerkers, en zijn -huidige en toekomstige- klanten) en zijn product, wat zijn context of agenda ook is...
Als je je in Paul's geval zou herkennen, stuur me dan een berichtje, dan kunnen we uitzoeken hoe ACT11 een waardevolle sparringpartner kan zijn om ook jou te helpen het DNA en het doel van je organisatie te definiëren, en dat te vertalen in een effectieve strategie om de kwaliteiten van je mensen (je medewerkers en je klanten) en je product optimaal te benutten.
Comments